Hej Rummet!

Hej Rummet!

Lite mysigare. Men - ve och fasa - här finns ingen tvättmaskin!!!

Hejdå rummet

Hejdå rummet

Rocio och jag.

Rocio och jag.

Vaskedramat

Det började när jag bott här en vecka. Jag behövde tvätta. Waheed hade sagt att torktumlaren inte funkar, det blir inte torrt i den. 
När jag öppnade tvättmaskinen kände jag en frän lukt av mögel och instängd maskin. Gummislisten i öppningen var svart. Jag behövde verkligen tvätta, så jag försökte skura bort det värsta. Sen körde jag en tvätt. Och det gick bra. Men jag gjorde iaf Waheed uppmärksam på felet. "Waheed, jag kan inte tvätta mina kläder i en möglig maskin!" Och han undrade varför. Varför jag inte ville tvätta mina kläder i en möglig maskin, och varför det kunde bli så mögligt. Jag försökte förklara att den nog inte blivit riktigt urvädrad efter förra tvätten. Som ju är den logiska förklaringen.
Han köpte inte riktigt det. Sa att det berodde på att det var lite skit som satt fast i springorna.

En dag senare kom jag hem från skolan och då stod Waheed med diskhandskarna och hade precis tvättat bort det svarta. "Johanna, it was like I thought, too much dirt inside." "But I think I broke it." Då hade han lossat på låsningsanordningen för att komma åt, och inte kunnat sätta tillbaka den igen. För det sitter muttrar på insidan som inte går att komma åt om man är amatör. Ok. Nästa gång jag behövde tvätta så reagerade inte maskinen på att dörren var stängd vilket föranledde att Waheed fick beställa en tvättmaskinsreparatör.

Det dröjde en vecka. I går skulle den ha blivit lagad. Men då satt visst Waheed fast i trafiken och kunde inte möta upp reparatören så den blev inte lagad igår heller.
 Så då sa jag till honom igår kväll att vi faktiskt hade ett avtal om att jag skulle ha tillgång till tvättmaskin, och om han inte fixar den innan jag åker imorgon onsdag, så vill jag ha ersättning "for the inconvenience of not being able to wash my clothes". 
"But Johanna, you must understand, YOU complained about the dirt in the machine, I pay a lot of money to fix it." Sällan blir jag ilsken, men då sa jag faktiskt "That is NOT my problem". Och jag menade det verkligen. Så han gick med på att om jag går till en Møntvask och tv'ättar mina kläder så ska han betala det.
Sen visade jag honom att torktumlaren inte alls var trasig. Bara inte tömd på vatten på flera år. Visade hur man gör och kände mig väldigt överlägsen.
Anyway.

Jag ville iallfall att han inte skulle komma undan så lätt, så idag jag tog min smutstvätt och gick till møntvasken. Lite spännnade eftersom jag aldrig tvättat på en sån förut.
Tyckte att allt gick smidigt, satte mig ner och läste en bok. Och tittade lite på hur de andra tvättarna betedde sig. Då insåg jag att jag glömt lägga i tvättmedel. Det stod faktiskt "inkl. såpa", men det var man visst tvungen att hämta själv och manuellt lägga i. Så då blev jag förbannad igen. 60 kronor för blöta kläder!
Fast det är ju Waheed som pröjsar.
Nu har jag iaf burit hem min tunga tvätt, hängt upp och stoppat in i en ganska illaluktande torktumlare.

Tusan. (Jag hade ju bara kunnat vänta till på torsdag, på det nya stället!)

Fredde och jag

Fredde och jag

Fest

Fest

Åse, Lisa, Fredrik (en av värdarna), Hannes hand, Mads's hand.
Det var en massa folk. Norrmän och svenskar, men inte en enda dansk.

Längst fram i metron

Längst fram i metron

"Plocka upp efter hunden"

"Plocka upp efter hunden"

Skyltfönster

Skyltfönster

Detalj på blågatan

Detalj på blågatan


Det är inte bara påmålat, utan mosaikaktigt.

Slaskkrig

Slaskkrig

Titta på den här bilden. Det är utsikten från mitt fönster och man kan se att trots snöstorm och snökaos så är det inte sjukt mycket snö. Ändå driver det runt snöbollsligor på stan. Jag stötte på en av dem igår.

 

Vi tar det från början:

Igår kväll tänkte jag, Lisa och Åse fira att vi lämnat in vårt första projekt med lite öl på studentpuben. Jag hade planerat att ta bussen dit, men när jag hoppat på en buss, vilken som helst, insåg jag att det förstås var fel buss, och hoppade av vid nästa hållplats. Jag hamnade i en korsning, vilken som helst, och hittade inte någon buss som tog mig därifrån. Förbannad på mig själv, mina impulser och vädret, och lite stressad stampade jag fram genom slasken.

Så, på en enslig gata, ganska stor och egentligen ganska välupplyst, mötte jag tre småkillar i fjortonårsåldern och jag såg att de laddade med snöbollar. Och de började peppra. Inga fjöskast, utan riktiga basebollskast, med slaskbollar. Och de fick in flera (visserligen snygga) träffar. Men jag blev så himla less, så jag började skrika åt dem och vifta med armarna på ett litet jallajallavis (jag är lite nöjd över den här plötsliga dramatiska impulsen hos mig själv) och de kontrade med att härma mina svenska ord (och det lät lite rart faktiskt).

Men jag kom iaf oskadd därifrån, frånsett några slaskblöta fläckar på kläderna.

Och när jag kom fram till puben, var jag först bland vännerna och fick vänta ett tag. Då kom det fram en superduperfull ryss och frågade ”do you waaaaaanna dance?” Till råga på allt. Ni fattar svaret.

De hade visst en öldrickartävling på puben, den faktultet som drack mest vann. Jag tror att larkarna som vanligt stod för den minsta delen hivad öl. Vi bidrog med tre. Totalt. Sen gick vi till ett ställe där man kunde föra en konversation utan att ta i med tårna.

 

--

 

Idag hade jag tänkt utforska Nörrebro. Så jag gick dit, drack en kaffe på favvostället, hittade en klädkorg med secondhand på vägen hem. Vädret är jättekonstigt. Idag snöade det inte. Det regnade inte heller, och inte heller hagel föll. Nej, isbitar. Isbitar var dagens nederbörd och det gjorde ont i ögonen att titta för mycket. Såg faktiskt helt sjukt ut.

 

Ikväll är det födelsedagskalas hos en av svennarna.

  

Oväder

De senaste dagarna har ganska starkt präglats av snöstormen som dragit fram över delar av Skandinavien. I Köpenhamn har det varit smått kaotiskt med en dm nysnö som blivit till lika djup slask, som blivit till stora slaskdrivor, och slaskpölar. Cykelbanorna har reducerats till däckbredd, gångbanorna sopas med gatusopningsmaskiner och slasksnön proppar igen borsten precis som när man borstar snö själv och det är ju inte så smart. Korvmojsmoppeförarna ser argare ut än vanlig när de hajkar fram i 10 m/s och yrande snö.
Vårkänslan som infann sig förra helgen är bokstavligen talat bortblåst och idag har jag färgat håret mörkare igen. Det är ju fortfarande vinter.

Men i detta kaos så har vi lyckats färdigställa vår vetenskapliga artikel om Byliv som attraktion, och det har varit intressant, tröttsamt, och chokladmättnad. Ikväll ska vi fira på Avej, fakultetens pub, att vi är klara.

Imorgon tänker jag undersöka Nørrebro lite närmare. Och om jag får tid, även Østerbro. Egentligen hade jag planerat vårens första springtur i helgen, men den blir inställd pga vädret.

Förresten så såg jag en bil som åkte runt med floppfloppande punkterat däck idag. Det gjorde mig glad.

Så har jag också hittat en trevlig matvarukedja som har en massa ekologisk mat. Alldeles förträffligt när man handlat för många gånger på netto.

Pro Memoriam

Pro Memoriam

Bänk/lavendelrabatt

Bänk/lavendelrabatt

På ett torg i Nørrebro.

Tacksamhetsskuld

Det börjar bli mer och mer vardag här. På sätt och vis är det bra, för då kan jag lägga tankekrutet på skolan, grupparbetet och vår vetenskapliga artikel. På sätt och vis är det dåligt, för då gör jag inte lika många spontana utflykter. Men efter att ha gått i stort sett samma rutt till skolan i en vecka tänker jag ta ut en ny imorgon. Jag tycker att det är kul att hamna fel, för då lär jag mig nya vägar. Hoppas jag hamnar fel imorgon.
Jag känner för att tacka lite:
- Tack till NOVA för stipendiet som jag snart har i min hand.
- Tack till Lisa som är en kul människa. Samt Karin.
- Tack till Rocio som pratar så mycket när jag inte orkar. Och dessutom visat sig bli en kompis, och som kommer att ge mig en anledning att åka till Malaga.
- Tack till Rasa, som svarar fort på mail om lägenheten vi ska dela, vilket också ger mig förhoppningar om att det finns internetuppkoppling där.
- Tack till mina hålfotsinlägg som gör promenaderna sko(n)samma.
- Tack till Malmö medborgarskola som gärna vill lära mig om kustskeppning.
- Tack till Waheed, som ger mig anledning att inte vara så himla glad hela tiden. Och därför nyanserar mitt humör.
- Tack till mitt USB-minne som visade sig innehålla sommarbilder och förgyllde den här dagen.
- Tack tack.

Sådärja.

Besökshelg

I fredags kom Fredrik på besök! Vi har tittat, druckit, ätit och gått. En hel massa av allt.

Jag lägger upp bilder på det istället för att försöka beskriva allt med ord. Vi hade kul, helgen gick fort.


En eller två kaptener.

En eller två kaptener.

Materialmöte

Materialmöte

Kanske min favoritkombination av färger. Inne i operahuset.

Operahuset

Operahuset

Längst upp.

Christiania

Christiania

Danish Design Centre

Danish Design Centre

Tomma stolar i ett konferensrum.

Trappa på Arnold Buschk bokkafé

Trappa på Arnold Buschk bokkafé

Plexiglastrappstegen återger den lysande cirkeln så att man följer en cirkel hela vägen ner.

En blå fasad

En blå fasad

Sugrör

Sugrör

Fred på besök

Fred på besök

Kaffe på favoritkedjan.

Frederiksbergs have

Frederiksbergs have

Stora, gamla ekar i förband.

Drogliberala skolan

Drogliberala skolan

Ha! Jo, faktiskt!
Hampedyrkerens håndbog betyder just Hampodlarens handbok.
Den står i en hylla på skolans bibliotek. Längst bak i boken är en liten seriestrip som handlar om en kille som är glad över att kunna odla sin egen hasch och sen kunna avnjuta den i sitt rum.
Slumpen förde mig till en bild i boken som föreställer ett stort hampefält med en polis i, och så står det att "jo, det kan gå så här också, offentlig uppdrivning av hampa är olagligt". Som en liten varning. 
Ha, Danmark är roligt. Eller nej. Kul. Inte roligt. 

Utsikt från mitt rum

Utsikt från mitt rum

Neonfärgerna på hörnet är Kösk Kebab. Som sägs vara stans bästa.

En liten lampa och 7 äpplen som blev 10

Jorå, till sist hittade jag en sänglampa, för ett överkomligt pris. Det behövde jag. Svårt att plugga under en taklampa.

Höll på att bli lite lätt lurad av frukthandlaren nyss. Jag plockade åt mig ett gäng äpplen i tron om att 10 kr stod för 10 kr/kg. Så dumt av mig att tro det. Så när jag skulle betala för dem, så sa han,
- Syv?
Kanske det, sa jag, hur mycket blir det? Ti fö ti, sa han då. Jaha. 10 kr för 10 stycken? Syv! Syv för ti!
Alltså, där och då höjde han priset till 10 kr för sju stycken av praktiska skäl. När jag betalat för mina sju äpplen gick jag ut och tittade på lådan. Där stod faktiskt tio st för 10 kr. Så då tog jag 3 till och gick.

Enkel matematik och rättvisa och på alla stjärtans dag.
Jag menar Hjärtans.





Vår?

Vår?

De ser så roliga ut, snödropparna, när de står så där tätt-tätt-tätt! Som att de egentligen fryser och bara undrar varför de nödvändigtvis hade så bråttom upp ur marken från första början.
Tycker nästan lite synd om dem.

En cykeltur

En cykeltur

Ett operahus och ett jag.
Den ledde mig hit. Genom kall motvind och ett helt Köpenhamn.
På vägen dit körde jag förbi Christiania. Ha! Jag hade helt missuppfattat läget på det där stället. Jag ville inte tro på Eniro som visade att Christiania låg mitt i stan. Men det gjorde det tydligen. Så en varmare dag ska jag undersöka det också.

Folk på stan

Folk på stan

Jag gjorde en utflykt till Köpenhamns kärna idag. Ströget och gågatorna däromkring. Jag stötte på den här hopen av folk. De trallade och såg likadana ut allihop och därför följde jag efter dem för att se vart de skulle. De skulle till kungen.  Och ledde in mig på villospår så att jag fick titta efter solen för att lokalisera mig och komma på rätt köl igen.
Så träffade jag en djurrättsaktivist som gav mig bilder på avskalade djur. Dagens uppdrag som var att leta efter en ny handväska kan nog ha påverkats en del av det. Han sa att pälsar som kommer från Kina och andra i djurhandelssammanhang omoraliska länder säljer hund- och kattpälsar till oss i väst, fast pälsarna byter namn under färden och kallas typ mink, räv och annat när de väl är här. Anima.dk. 
Tror jag han sa iallafall. Jag tackade för papprena och skred iväg med min trasiga skinnväska från forntiden. (Det måste ju vara bra att använda de lädergrejor, som väl har producerats, tills de inte längre sitter ihop? Det är kanske det minsta man kan göra?) 
Sen gick jag till en bokaffär och kikade. Till min stora glädje hittade jag en hel massa som står med på min litteraturlista, så jag köpte mig en bok, Ornaments of the Metropolis, och gick och satte mig på ett kafé och åt en dyr macka. Samt kafflatte, i sann storstadsanda.

Kom så hem, mötte Waheed, och jag förklarade att jag bor kvar här månaden ut, och att Fred kommer hit nästa helg och kan vi inte bo här så tar vi in på vandrahem e. dyl. Nä, sa han, Det ska han väl inte behöva göra? Johanna, I will figure something out. Ok. Efter att jag förklarat hur jag ville ha det, och att jag ville känna att det var mitt hem så länge jag bor här. Så, Fred, det finns hopp om att du kan bo här. Fast jag fattar inte helt vad han menade. Han kanske ordnar en madrass åt dig på migrationsverket, där han jobbar som tolk. Ha! Tack!

Hursomhelst. Jag är lite sugen på att gå på bio. Ska undersöka saken.

Det här med stureplan

Jag har precis läst ut Tjuvarnas marknad av Jan Guillou. Första boken jag läser, som han skrivit.
Däri beskrivs väl hur folket ser ut och är, som hänger på Stureplan och sveper champagne efter champagne. Nyrika busar. Läskigt nog så hittade jag det här : www.bubblare.se/stureplanseliten och fascinerades över hur träffsäkert Guillou skrivit om dem.....


Samma färger, fast utomhus.

Samma färger, fast utomhus.

Jag bara passerade.

Fin komposition

Fin komposition


Den bara blev.

Det här med danskar

 

Jag har försökt komma underfund med hur danskarna är.  Jag såg en pälsprydd dunjacka igår och kom på att jag inte sett så många sådana än. Och när jag funderar närmare på detta så inser jag att jag inte sett så många tonårstjejer, som ju är de som oftast bär dessa plagg. Var är alla unga tjejer? Jag har sett folk som ser ut att vara i min ålder, kanske studenter, och jag har sett väldigt många i medelåldern. Däröver och –under i ålder har jag inte sett så mycket av. Alls. Varför? Kanske är det för att jag mest varit ute på stan under dagtid då de flesta infinner sig i skollokaler. Och på kvällstid är det inte många av kvinnligt kön ute alls i mina kvarter. På Kösk Kebab hänger mest gubbar. Jag har inte ännu varit där, men jag ser det från mitt fönster och det sägs att det är det bästa stället för en god kebab.

Nu kom visst Waheed hem……

….Jag sa att jag kanske flyttar ut snart. Beroende på om jag får bo hos en kinesisk dam jag träffade igår, under februari månad. I alla fall. Vi snackade lite om språk och länder. Det hade tagit honom 2 år att lära sig danska. Han sa att det var det svåraste språket han visste. Han pratar ändå afghanistanska (?), urdu, nåt annat konstigt, engelska, tyska, danska och två ord på kinesiska (som jag träffade rätt på. Hoppet kanske inte är ute för min kinesiska.). Det ska visst komma en tjej och titta på lägenheten igen. Typ nu.

 

En annan sak som är kul med Köpenhamn och som späder på mina fördomar om danskar och pølsekorv är att korvkioskarna åker omkring på gatorna och stoppar upp trafiken. Korvstoppning, kanske man kan kalla det. De åker runt med ganska stora kioskar, ska vi säga 4 kubik, dragna av små, svaga mopeder. Ser kul ut, och korvgubbarna/ –gummorna ser alltid arga ut. Måste skaffa ett kort på det så ni kan se själva.

 

I allmänhet är danskarna schyssta och inte alls arga för att man inte kan danska. De fattar ganska bra och så länge man ler och är överdrivet trevlig, även när man är i underläge, så funkar kommunikationen bra.

 

Cykeltrafiken är en sak som fungerar väldigt bra här, också. Cykelbanor nästan överallt, bilarna tar hänsyn till en, nästan som att cyklisterna hamnat överst i hierarkin. Lysen på alla cyklar och när man stannar höjer man armen, och vid sväng pekar man också. Jättebra!

  


Snäckan

Snäckan

En bild av mitt och Ankies is-verk i Kunskapsträdgården.
"Ingenting kan återgå till intet."
Gillar färgerna!

En fin entré

En fin entré

Det gula är hissen.

Det kommer ordna sig, det gör det alltid.

-Som vår käre Timbuktu säger.
Var och tittade på rummet i morse. Det var jättefint och där fanns allt, inklusive lånecykel! Och för mindre hyra än här i periferin! Fast det kan jag inte få förrän i mars månad. Men jag ska kolla på ett till rum senare ikväll.
Så fick jag mitt student ID card också, så nu kan jag låna böcker. Fast jag har inte lyckats logga in på min institution ännu. Tar det imorgon. Idag ska jag ägna mig åt att läsa. På DÄNSK.
Så har jag även upprättat kontakt med min personliga Buddy. På e-mail iallafall. Kanske ses vi nån gång också, det är nog bra att snacke med en native DÄNSK.
Jag börjar bli lite orolig över att Waheed inte kommit tillbaka med mitt pass ännu. Jag hoppas det beror på att han "jobbar så mycket". Har inte sett honom sen i måndags. Närå. Ingen ska oroa sig. Förutom jag.
Jag är ju kapten på mitt skepp! Herre (herrinna?)över mitt liv.
Ok. Nu ska jag sätta mig.....lägga mig på min säng och läsa. Jag kommer somna.

Närå. Det kommer jag inte.

Vardag i Danmark

Ja, om några minuter ska jag cykla iväg och kika på ett rum i närheten av skolan. Hoppas verkligen det kan vara nåt för då kanske jag kan flytta in direkt och slippa bo här månaden ut.
Jag har stora förhoppningar om att grupparbete och skola i övrigt kommer att gå smidigt. Har redan funnit några ord som är lätta att byta ut från svenska och därmed göra sig förstådd lättare. Och jag har faktiskt fått komplimanger för att jag talar tydligt. Det är nog min eviga anpassningsmotorik som hjälper mig. För en gångs skull. Jag tycker egentligen inte om att jag anpassar mig så lätt, men det har nog sina fördelar i olika sammanhang. Nackdelen är iallafall att jag inte behöver ifrågasätta något.
Nu drar jag nok.


Twilight zone

Twilight zone

En (nästan) helt naturlig bild av eftermiddagsskenet i Köpenhamn.

Folket

Folket

Det här är välkomstkommittén. De ordnade en god middag åt mig. Nu sitter jag och letar efter någon annanstans att bo. För Waheed verkar inte tillåta att jag har övernattande gäster. Och speciellt inte manliga sådana. Det går inte ihop med Freddes alla framtida resor hit. Nä, jag ska hitta nåt bättre!

Sotis?

Sotis?

(Ursäkta en diffus bild som denna)

Någonting (en tvättmaskin) säger mig att Danmark fortfarande är lite bittra över att ha blivit av med skåne en gång i tiden. Vad betyder skånecentrifugering?

Ett resultat

Ett resultat

Jag är inte kompis med min maskin. Jag syr alltid på känn, utan mallar. Jag är sjukt nöjd.

Det börjar här

På söndag ger jag mig av söderut. Inte så långt bort och för inte så länge. Jag har packat min dator med god musik och jag har klippt upp tygstuvarna som ska bilda en datorväska.

Mer kan jag inte göra. Nu.