senast

image158

senare

image157

skymning

image156

Välkommen, kvällen!

image155

Om livet efter examen

Vårens djupaste suck drog jag igår.
Vi höll vår presentation, och det gick nog ganska bra. Vi var nöjda, men PeterFinn&Malene var inte riktigt lika nöjda.
I väntan på våra betyg slog vi till med brakfest på ritsalen. Sill, potatis, nubbe som det ska vara.
Vi fick en 8 i betyg. Av 13. Men efter lite ältande om detta så blev vi uppåt igen och fortsatte kalasandet.

Det är bara så sjukt skönt att kursen är över, att vi klarade den, och att sommarlovet har börjat!

Idag har jag och Asta varit och tvättat, och käkat lyxglass. Hon har köpt ett hus.
Ikväll är det grillkalas hos Mari och Joakim. Mm. Gott.
Hej så länge!
Risken finns att det blir lite blogg-fritt i kommande vecka då jag är ute på tur. Men Hej! jag finns på mobilen!


St Hans

Glad midsommar, alla!
Må ni skonas från regn och hårda vindar. Låt solen skina och glädjen sprudla.

Min midsommar = presentation = nervositet = PeterFinn&Malene = PeterPaul&Mary = karaktärsbestämning = sommarlov efter lunch = midsommarfirande ej skonat från regn.

Jag tror jag har goda chanser att överleva dagen.

Häcken full

Guys, jag lovar att meddela allt om allt så fort jag får en kort paus att hämta andan på!

Øversund och tillbaka

Idag började Lisa och jag dagen med att uppsöka studievägledningen för att hitta argument för att alla ska hjälpa till och jobba så att vi kan bli klara i tid med bra arbetsfördelning. Vi hade visst inga officiella rättigheter.
Men det visade sig ändå att gruppen, var mindre avogt inställda idag, för plötsligt är vi fyra som jobbar på modellen. Det är bra.
Och det går framåt! Den blir riktigt snygg! Vi har snart lagt en tusenlapp på materialkostnader, mina händer är gråsprayade och skorna prickiga. Jag har träningsverk i ryggen efter att ha skurit i 2mm-papp i fyra timmar.
Åse har skurit ut trädkronor i plastfilm och jag tror det kommer bli drit-snyggt, rent ut sagt!
Jag gjorde en avstickare under eftermiddagen. (Innan jag prickade ner mina händer). Till Malmö för intervju.
Jag var jättenervös. Jag vill påstå att det var min första intervju inom min branch. Jag räknar inte Sigtuna-intervjun med Melvin och sk----de Mats, den var på låtsas. Inte heller den på vägverket med en annan sk---gd Mats, för den ville jag nog inte ha.
Jag tror att jag gjorde hyfsat bra ifrån mig, trots min dåliga förberedelse. Men jag fick ändå lite dåliga vibbar.
Vi får se hur det går. Han gillade min Kina-vinkling iallafall.

Nu ska jag hem.
Räta min ömma rygg, och samla krafter inför tjejmilen imorgon kväll. Tjohoo! Vi är ett kul lag! Asta, som är nervös och tror att hon blir sist av alla, även fast hon springer två gånger i veckan och har gjort det i flera år. Lisa, som ser tjejmilen som sin års-kickoff. Hon har en massa gräddnoslopp i ryggen och litar på att hon klarar en enmilare utan problem. Och så jag. Jag är inte nervös. Jag tror det går bra. Jag har tränat en del. Lite mer än inför förra tjejmilen. Och den gick ju bra. Det ska bli kul!

Drit-modellen

Dagen började bra!
Jag, Lisa och Belinda tog initiativet och cyklade till pappersaffären och köpte en massa kul grejor till våra modeller. Det kostade en massa pengar och energi, men vi var glada allihop.
Så kom vi tillbaka och det första vi hörde var Hannes "jeg lager ikke nåen drit-modell".
Ok. Trist. Dålig stämning. Det visade sig visst att det bara var Lisa, Belinda och jag som hade tänkt jobba överhuvudtaget den här sista veckan. Resten tänkte vara lediga tisdag, onsdag och kanske till och med torsdag.
Så nu är det bara Lisa och jag som bygger modell. Eller ja, fyra stycken tänkte vi göra. Vi har bestämt oss för att skita i alla andra, bara bygga våra modeller, för att det är kul, och för att vi tror det gör Malene lite snällare.
Vi får se hur det går. Det enda som är säkert är att det ska bli skönt att slippa jobba i den här gruppen efter de här sista dagarna.

Mera bad.

image153

image154

Amager strandpark. Kastrup havnebad.
En fantastisk plats! Fast det var kallt i vattnet.

Vid havnebadet

image152

image151

Vid havebadet fann jag dessa bollar i vallmoängen. Bollar och cirklar alltså! De gör mig så glad!

Oro

image147

 

Oron gnager inom mig. Ikväll väntas kulingvindar i Lundaviken. Maria ligger vid bryggan där någon barmhärtig människa lagt henne efter att hon hittats på drift nånstans i Norrtäljekanalen. Kedjan till bojen där hon svajade hade gått av. Vinden och vattnet hade fört henne nån helt annanstans. Vart vet vi inte. När vet vi inte. Men nu är hon iallafall hemma, tillfälligt förtöjd i bryggan alltså. Och så vinden i natt. Jag vill dit! Rädda henne från misären! Föra henne till trygga potatisbryggan. Lilla Maria, min vän. Som självutnämnd kapten över fartyget känner jag ett visst ansvar. Jag var nyss så här --> <-- nära att köpa en 9-timmars bussresa hem för att hjälpa henne. Men pappa snackade mig ur det.
Jag tänker på morgnarna till havs, och vinden har vänt över natten så att Maria plötsligt ligger och slår i stengrunden. Oron för det lilla. I jämförelse med hur hon legat och nött sig mot grund eller botten i en tid som vi inte vet hur lång.

3 perler på en snor

Alltså, vad knäppt det känns.

Vi är färdiga med projektet nu. Så här blev det.

Och jag antar detta är enda gången i mitt liv jag får använda ordet snor i ett catchy projektnamn.

Det tog ett tag att printa och allt sånt i morse. Lagom lång tid för att glädjen över att vara färdiga gick över i stress och dålig stämning. Lagom dålig stämning för att vilja åka hem och inte träffa nån i gruppen förrän på måndag igen, då vi måste sätta i gång och bygga snygg modell, göra layouten för en planch samt förbereda oss fysiskt och mentalt inför presentationen inför en häxa, en fyllbult och en barsk sensor.

Menmen. Nu är det helg.

Någon ville mig iallafall gott för när jag kom hem genom porten så mötte jag brevbäraren som just skulle skriva en avi så jag kunde hämta brev på posten.

Istället fick jag paketet i handen och tack snälla snälla wwf som skickade mig isbjörnen just idag! Jag behövde den! Hade ingen aning om att jag behövde en mjuk isbjörn i skala 1:20, men se, vissa saker kan man aldrig förutspå. Jag hade tänkt ge bort den, men just nu behåller jag den för obestämd framtid.


Och sen åkte jag till Vesterkopi och printade min portfolio. Jisses. Det var dyrt. Men nu finns den iallafall och den ska jag bära med mig till Malmö på tisdag.

Jag har köpt en billig film och tänker ägna kvällen åt tittandet på denna. Jag har köpt avokado, vindruvor, äpplen och spanish corn. Jag ska fira mig själv i all ensamhet och det ska bli skönt!


Gode gud...

image144

...låt det bli fredag. Nu. Amen.

(Bild tagen vid tidigare nämnda båttur med mamma, "huset med de tusen ögonen".)

Värdarna

image141

Igår kväll bjöd Asta och jag vårt värdpar på middag. De pratar mer än någon jag någonsin mött.
Ämnena som behandlades, grundligt: Afrika Herrn är säker på att om de kan förbruka mindre skog för matlagning genom hans egna uppfinning med kompakt virke i en plåtburk (fråga gärna om ni vill veta mer, jag orkar inte dra hela idén) så blir Afrika rikare, och kvinnorna kan ta makten. Kvinnor: de säger att om kvinnorna får pengar och blir ekonomiskt starka så tar de makten, t o m i Bangladesh. Jag gjorde en inflikning här och sa att det lät lite för enkelt, att jag trodde det handlade mer om kultur och tradition, men då fick jag ett motargument som varade i trettio minuter, minst. Så då orkade jag inte. Kärlek, värdparet har varit ihop sen de var 24/27 och säger att de aldrig sagt tillvarandra att det älskar varandra. Och att man flyttar ihop för att man "like eachother", inte för att man är "in love", där hade jag också lite motargument och fick stöd av damen. Menmen, hon är frisläppt dansk och han är kall finne. Fast egentligen är de lika frisläppta båda två. Impotens, att danska män inte kan få barn. Tex deras svärson. Och det beror på alla gifter man smetar på sig, och äter.
På det hela taget var det ändå en trevlig kväll, men hettan, kvällen, pratet och skolarbetet gjorde mig och Asta trötta.
Så här såg vi ut:
 

Och musiken

jag längtar efter mitt dragspel -Honey-, guran, sångböckerna, CD-skivorna.

Besök

image140

I fredags kom mamma hit! Vi hade ett trevligt dygn tillsammans: åkte sightseeingbåt på fredagkvällen, och såg bland annat masten på bilden här ovan (se på människorna i masten!), så åt vi god thaimat och återlärde oss Sep lai, sen åkte vi hem, löste korsord, drack kaffe och somnade. På lördagen gick vi en kort shoppingtur i Frederiksberg, och hittade en massa bra grejor. Så åt vi glass och tänkte: inte kan vi väl uthärda den här hettan i betongomgivningen? Så då tog vi bussen ut till beachen, solade på sandstranden och badade i varma vattnet.
Härligt!
Så vinkade jag av mamma på stationen och på vägen hem blev jag bjuden på grillkalas i österbro, så då åkte jag dit.
Idag sitter vi i skolan och jobbar. Vi har börjat med en värsting-brunch och tar solpauser då och då. Och kanske pirrigast av allt: jag kom på att det snart är dags för fallskärmshoppning! Iiiih!

Sommar i storsta'n

Ok, projektet går sådär. Det är alltför många intriger och personliga förfaranden som färgar av sig. Varannan dag går det bra, varannan dåligt, och det brukar bero på folks dagsstatus. Förhoppningsvis hinner vi ändå ro i land nästa fredag.
För övrigt börjar jag längta hem till sommaren utanför storstaden. Jag vill bada i sjöar, segla på havet, gå över friskt gröna ängar, cykla runt, grilla på altaner och i parker och andas frisk luft. Och till detta är det bara 2-3 veckor. Det är svårt att greppa hur fort den här tiden har gått. Ja. Men innan hemfärd är det alltså inlämning, examen, intervju i malmö (!), kvindelöbet i faelledsparken, plugg för skepparexamen. I princip. Och hemfärden blir med bil med Fredde, och turen går via Esbjerg på västkusten, kustvägen norrut till Skagen, båt till Norge, kustväg i Norge en bit norrut för att sen korsa Sverige och komma hem nångång vid månadsskiftet.
Det finns mycket att se fram emot när projektarbetet känns tråkigt och långsamt!

Klaff

image139

I går tänkte jag utforska loppismarknaden i Nörrebro som jag tänkt göra väldigt länge. Innan jag for dit ägnade jag en liten stund åt att kolla på Danmarkkartan inför hemresan i bil efter midsommar. Jag gillar att kika på kartor. Lära mig vägar, städer och kuster.
Så, på vägen till Nörrebro genade jag genom den nyanlagda fickparken där. Se vad jag finner! En rund asfaltsbula, med koordinater för platsen tillsammans med några prickar! Det kändes som att den liksom symboliserade mig!
Den gjorde mig så glad att jag köpte tre linnen, varav ett prickigt, en prickig kjol, samt en prickig väska.