Varma turistdagar

Jag har ägnat de senaste dagarna åt att hinna se de 'scenic spots' jag inte orkat kolla på än. Eller ja. Igår såg jag ett tempel och idag skulle jag sett det gamla Mingpalatset som tydligen är förlagan till Förbjudna Staden i Beijing. Av palatset fanns numera intet. Men väl ett par parker i renässans-stil. Ja, som Förbjudna Staden då alltså. Jag uppehöll mig ett tag i den ena (jag hade ju ändå betalat otroliga en spänn för att äntra) parken där gamlingarna dansade vilt. Som sig bör.

Det är otroligt varmt nu. Eller åtminstone otroligt fuktigt. Minsta stund utanför luftkonditionerat rum är förenad med bortsmältning. Det är bara att bita ihop. Och jag lyckas alltid råka befinna mig som längst bort från AC när klockan slår middag.

Jag kom hem iallafall. Lade mig att sova en tupplur på eftermiddagen. Sen tog jag en tur till biljettkassan och köpte biljett till Shanghai igen. För på fredag far jag till Tokyo. Jag har ingen lonely planet, i vanlig ordning. Jag är för snål för att köpa en. Om det är något jag absolut inte bör missa under mina okto dagar skulle jag bli glad om ni gav mig tips om detta!

I helgen var jag i Shanghai förresten. En kort tur för att delta i ett pyjamasparty. Eller snarare en lovsjungning av kinesers sätt att bära pyjamas. Överallt, alla tider på dygnet. Samt för att fira italienarens fölsedag.
Det var en fin dag. Alla var ganska trötta, visserligen, och värmen friskade inte upp oss direkt. Men vi gick en promenad i parken, åkte gokart, gick längs Nanjing Rd, picnicade på The Bund. Ah, det var kul! Och jag åkte mol allena från Nanjing till Shanghai iklädd denna rosa uniform. Aldrig har väl folk stirrat så lite.

Imorgon ska jag...nog börja på Costa coffee.
Vi får se. Ska gå och köpa lite mat nu. Och sen kanske jag firar av svennarna lite. Om jag örkar.

Och här är några fler bilder från de senaste dagarnas turer och filurer.

Kommentarer
Postat av: joe dykarn

påminner mig om min egen pyjamasresa till Bhopal och MPs statsmnister för tretio år sedan, !Lonely planet finns väl på nätet?

Postat av: kaptenen

motte du statsministern kladd i pyjamas? haha.

lonely planet ar valdigt oversiktlig pa natet...

2008-07-16 @ 07:14:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback